Nástrahy stavebních prací: Když se to zasekne a řemeslníci odejdou

09 / 10 / 2020

viktoriano

V tomto článku jsme se zaměřili na typická organizační úskalí při realizaci interiérů.

 

Pustit se do stavebních prací a následného vybavování interiéru znamená, že na několika desítkách či stovkách metrů čtverečních pracují různé skupiny subdodavatelů. Vodaři, plynaři, elektrikáři, sádrokartonáři, obkladači a spousta dalších. Někteří řemeslníci se fyzicky nikdy nepotkají, jiní pracují téměř souběžně. A co je nejdůležitější – jeden na druhého navazuje. Aby mohli nakonec truhláři zaměřit prostor pro výrobu, potřebují bezchybně udělaný fit out. Jenže co když se někde po cestě stala chyba? Přečtěte si, co vás může potkat a proč.

Překročení časového harmonogramu

Důvodů pro zpoždění může být mnoho. Nedostatečná kompetence na straně zvoleného subdodavatele nebo vnější faktory jako dopravní a jiné situace, kvůli kterým nedorazí materiál včas. Častou příčinou bývá špatné odhadnutí kapacit na straně dodavatele. Stává se, že firmy přecení své vlastní síly a nedodrží kvůli nedostatku řemeslníků harmonogram prací. Pokud jakákoli z těchto situací nastane hned v počátečních fázích, naberou zpoždění všichni.

Realizace interiérů krejčovství Victoriano, Praha

 

„V minulosti jsme se jako realizační firma dostali k zakázce, kde investor stavební práce přerozdělil sám. Vybral si mimo jiné i vlastní elektrikáře, jenže ti nabrali skluz a pak už se to vleklo. Nakonec se dokončení projektu posunulo o týdny,“ vzpomíná Patrik Cirbus, projektový manažer PREMIER interiors. „Pro představu, v praxi to vypadá tak, že jedna profese musí dokončit svou část třeba do pátku, aby v pondělí mohl nastoupit další tým. Když se zpozdí, nemají ti druzí co dělat. Odejdou na jinou zakázku a vrátí se třeba až za týden, protože jejich program je nabitý,“ popisuje.

Chaos na pracovišti

Koordinace činností je při realizaci nesmírně důležitá a vyžaduje zkušenosti. Je třeba s řemeslníky komunikovat, dozorovat činnost, materiály a řešit problémy, které mohou vyvstat přímo na místě.

I sebemenší detail může ovlivnit výslednou podobu

 

„Může se stát, že se na vás obrátí třeba vzduchař s tím, že nemůže vést trubky tak, jak s tím počítá projekt. Takže dozor to musí ihned řešit napříč všemi zúčastněnými stranami (projektant, architekt, klient) a následné řešení předat všem navazujícím skupinám. Když to neuděláte hned, realizace se může zastavit. Když to uděláte špatně, trubka v jiné pozici může ovlivnit další profese a dostat se do kolize např. s osvětlením, které nakonec nebude v pozici osvětlující interiérový prvek. V té chvíli se začínáte odklánět od architektonického návrhu,“ říká Patrik Cirbus.

Zodpovědnost za závady

Poškrábaná kuchyňská linka, poškrábaná okna, uražená klika. Pohybuje-li se po pracovišti víc nezávislých subdodavatelských celků, investor obtížněji řeší zodpovědnost za závady. Každá firma totiž dodá pouze svou část a je problematické dokazovat, v které fázi se problém objevil – bylo už při instalaci, nebo uražený roh způsobila nedopatřením některá z navazujících skupin?

Nejlépe se těmto překvapením vyvarujete, když si vyberete jednoho generálního dodavatele. „Když spolupracujete s realizační firmou, máte v ní partnera, který všechno zkoordinuje dohromady a všechny profese je schopen provazovat. To pro investora znamená minimum problémů. Navíc, výhoda zavedených firem je v tom, že my máme své vlastní osvědčené řemeslníky. Víme, že jsou dobří a že se na ně můžeme spolehnout. Všechno pohlídáme, protože my jsme ti, kdo nese zodpovědnost. My ve finále předáváme interiér jako celek, proto musíme vědět, že je všechno vymalováno, že nikde není nic uražené, rozbité nebo poškrábané,“ dodává Martin Kameník, majitel firmy PREMIER interiors.

Interiér Krejčovství Victoriano, Praha

 

Jaké je tedy finální doporučení? Chce to opravdu zkušený dozor. „Realizace interiérů je organizačně náročný proces. Doporučujeme investorům najmout si kvalitní odborníky. Nestačí jen hlídat si kolizní body jako termíny předání práce. V první řadě musíte mít profesionální subdodavatele. Pak je důležité umět s nimi mluvit, předvídat problémy a předcházet jim. Tak se vyhnete řadě nepříjemností,“ říká Patrik Cirbus.

Najít něco pěkného pod stromečkem
Najít něco pěkného pod stromečkem

Najít něco pěkného pod stromečkem si zaslouží také náš architekt Michal Štancl. Ten se totiž postaral o návrh stylového salonku pro dýmkařský klub IGNIS v Brně.

Michal stojí také za návrhem nových prostor advokátní kanceláře MT Legal, která se přesune do krásné budovy Babák office. Tam už to dobře známe – loni jsme totiž realizovali kompletně celý interiér recepčního prostoru. A právě teď začínáme s realizací celých 400 m2 nových kanceláří!

Nezlobila ani naše architekta Bára Leitmannová. Ta navrhla minimalistickou zasedačku pro Sklárny Moravia, ve které perfektně vynikají všechny jejich nádherné skleněné výrobky. Náš tým pod taktovkou Lukáše Pocklana se následně postaral o stavební úpravy, výmalbu, podlahy, elektroinstalaci i dodávku luxusního vybavení od Wiesner-Hager.

Michal stojí také za návrhem nových
Michal stojí také za návrhem nových
Michal stojí také za návrhem nových
Objevte vše co děláme v našich projektech

Líbí se vám naše práce?

Od nudné šedi do kabátu vaší značky!
Úvodní konzultace je zdarma.


kontaktujte nás

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Povolit vše
Vlastní

Vlastní nastavení cookies